9 redenen waarom bestaande klanten minder aandacht krijgen dan nieuwe klanten

NIEUWE KLANTEN WERVEN KOST 5 TOT 25 KEER MEER DAN BEHOUD VAN BESTAANDE KLANTEN.

Het is alom bekend dat het eenvoudiger is om meer te verkopen aan bestaande klanten, dan nieuwe klanten te werven. Onderzoek van Harvard wijst uit dat het 5 tot 25x meer kost om een nieuwe klant te werven dan het behoud van een bestaande klant. En toch worden marketing- en sales budgetten grotendeels ingezet om nieuwe klanten te werven. Want als je je bedrijf wil laten groeien heb je 4 groeistrategieën.

De 2 meest voor de hand liggende opties zijn:
1. Bestaande diensten of producten aan nieuwe klanten verkopen
2. Meer verkopen aan bestaande klanten

De afgelopen 2 jaar hebben we ruim 50 marketeers gesproken, waarvan een groot deel via LinkedIn. Over waarom een programma om werk te maken van ambassadeurs en mond-tot-mondreclame onvoldoende aandacht krijgt. De meest genoemde redenen? Dit zijn ze in aflopende volgorde:

1️⃣ Het is niet hip: influencers, video, search en social zijn vandaag de dag de norm.

2️⃣ Veel bedrijven zijn te druk met nieuwe klanten en gefocust op nieuwe omzet.

3️⃣ Aanname dat klanten toch wel klant blijven als ze eenmaal ‘aan boord’ zijn.

4️⃣ Het ontbreekt aan kennis over wat maakt dat klanten ambassadeurs worden en hoe je dat vervolgens stimuleert.

5️⃣ Resultaten zijn moeilijk meetbaar.

6️⃣ Het is geen ‘middel’ wat je snel kunt inzetten.

7️⃣ Het voelt vaak als een onveilige keuze.

8️⃣ Het is lastig op te schalen in vergelijking tot Google of Social Ads.

9️⃣ Het is complexe materie, gedrag van klanten is lastig te doorgronden.

Mis jij iets in dit rijtje? Laat het gerust weten als commentaar onder dit bericht.

150 150 Raaker