Tip #38
Act in Netflix’ best interest
Vrijheid, verantwoordelijkheid en transparantie in een (zelfsturende) organisatie. Velen streven het na, maar niet iedereen is er succesvol in.
Mooi voorbeeld hierin is Netflix. Natuurlijk is Netflix pas echt groot geworden in een tijd waar streamingdiensten, snel internet en ‘tv on demand’ actueler zijn dan ooit. Maar toch is er volgens de CEO van Netflix iets anders aan de hand wat voor een groot deel bepalend is voor het succes van de populaire streamingdienst.
Iedereen die bij Netflix werkt is bekend met het beleid voor uitgaven. En dat is verpakt in slechts 5 woorden: act in Netflix’ best interest. Men gaat ervan uit dat je geld van het bedrijf uitgeeft alsof het je eigen geld is. Dus krijg je een creditcard van de zaak. En daar mag je dus mee doen wat je wil. Er zijn een alleen wel een aantal spelregels: zo heeft iedereen inzicht in elkaars uitgaven.
Dus als jij vindt dat je in een sterrenrestaurant met een loyale klant moet gaan uit eten, dan is dat geen probleem mits je het kunt verantwoorden aan je collega’s.
Nog een ander voordeel: veel grote bedrijven huren reisagenten in voor het boeken van tickets en hotels en om het beleid te bewaken. Niet bij Netflix. Dat doet iedereen zelf. En dat scheelt in de kosten.