Wij geloven dat jij zelf kunt bepalen wanneer en hoe er over jou wordt gepraat

Tweederde van jouw marketing speelt zich af buiten jouw invloedssfeer. Klanten, medewerkers, leveranciers, concurrenten en zelfs je buren: iedereen deelt verhalen over jouw organisatie of merk. Zonder dat je daar zelf een rol in speelt.

Als je dat verhaal wél wil beïnvloeden moeten je positionering, processen, acties en campagnes RAAKER dan raak zijn.

Daarom bedenken en realiseren wij groeistrategieën op basis van data, onderzoek en gezond verstand. Met als ultiem doel dat klanten en collega's uitgroeien tot ambassadeurs.

Onze bewezen aanpak zorgt in 5 stappen voor aanwijsbaar meer ambassadeurs en betere resultaten.

MOND-TOT-MOND RECLAME IS DE BESTE MARKETING DIE ER BESTAAT.

Onze visie is gebouwd rondom 7 uitgangspunten.
We delen ons gedachtegoed graag en geven je concrete tips om direct werk te maken van meer mond-tot-mondreclame.

1. LUISTER NAAR JE KLANTEN

Hoe vaak vraag jij aan je klanten of ze tevreden zijn? Wat beter kan? Of ze tips voor je hebben?

Klanten weten niet wat ze willen, hoor je dan vaak. Echt wel. Dat weten ze heel goed. Kunst is alleen om de juiste vragen te stellen. Doe je dat, dan leg je de (latente) behoefte al snel bloot.

Ga dus met je klanten in gesprek. Neem je beslissingen niet op aannames, maar geef je klanten een vaste plek aan de 'directietafel'.

Want uiteindelijk is er maar één de baas: jouw klant.

2. NEEM ALLE MOGELIJKE FRICTIES WEG

Jouw klanten willen aandacht van jou. Ze willen door jou worden verrast. Het laatste wat ze willen ... is gedoe.

Te veel bedrijven hebben hun focus op het verkopen van hun product of dienst liggen. Terwijl ze zich eigenlijk zouden moeten afvragen: hoe kunnen we het 'probleem' van een klant oplossen?

Ga na welk gedoe klanten ervaren op elk moment dat ze contact hebben met je bedrijf, product of dienst. En neem die fricties weg. Dat is positief. Dat is verrassend. En dat zorgt dat ze over je gaan praten.

3. SPEEL IN OP BEHOEFTEN DIE VERANDEREN

Verandering is de enige constante. Cliché, maar oh zo waar!

Klanten veranderen. Hun gedrag en behoeften verandert ook. Als je dat gedrag analyseert, signaleer je tijdig kansen, werk je effectiever en kun je zelfs toekomstig gedrag van klanten voorspellen. Dat is wat je wilt, toch?

Niet alleen je klanten veranderen. Alles verandert. Continu. En alles heeft een invloed op jouw organisatie. Kunst is dus om je business model continu te spiegelen aan die veranderende wereld. Ben je nog actueel? Twijfel je: vraag het je klanten!

4. CREËER EEN GLIMLACH OP CRUCIALE MOMENTEN

Wanneer ben jij voor het laatst positief verrast door een bedrijf, product of dienst? En wat deed dat met je?

Mensen willen worden verrast. Wat zijn nu de momenten dat je jouw klanten blij kunt maken; dat je even een glimlach op hun gezicht kunt toveren? Als dat je lukt, voelt marketing niet meer als marketing.

En nee, dat zit hem heus niet in grote dingen. Dat zit hem juist in de details. Maar je weet wat ze zeggen: het zijn de details die vaak het verschil maken ...

5. DOE DINGEN WAAROVER MENSEN MET ELKAAR WILLEN PRATEN

Vraag jij je ook wel eens af waarom zo veel bedrijven op een zelfde manier communiceren? Waarom ze zo saai zijn ...? Dat komt omdat ze niet uniek zijn in wat ze doen. En omdat ze niet op zoek zijn gegaan naar wat hen wél onderscheidt: waarom ze doen wat ze doen! Inderdaad: hun why.

Juist die 'why' geeft enorm veel inspiratie om te zorgen dat mensen over je praten. Zorg daarom dat je why overal terug komt: in je marketing, je processen, je communicatie, je klantbeleving en in het gedrag van je medewerkers.

Brainstorm daarvoor met je team, test ideeën bij een aantal klanten en zorg dat je echt onderscheidend te werk gaat en mensen een goede reden geeft om over je te praten.

6. RAAK MENSEN MET MERKWAARDIGE ERVARINGEN

Merkwaardig heeft twee betekenissen. Merkwaardig als iets wat opvalt. En merkwaardig als iets wat past bij de waarden van je bedrijf.

Als mensen een negatieve ervaring hebben met je bedrijf, product of dienst delen ze dat gemiddeld met 9 tot 15 anderen. Het kost gemiddeld 12 positieve ervaringen om het effect daarvan teniet te doen.

Jouw uitdaging dus is om een 'raaker' te hebben op ieder moment dat jouw klant contact met je heeft. Weet jij die 'merkwaardige' ervaring te leveren, dan zal die altijd bijblijven.

7. VERANKER KLANTGERICHTHEID IN JE BEDRIJFSCULTUUR

Als je medewerkers niet van je bedrijf, product of dienst houden, gaan je klanten dat ook niet doen. Wil je dat klanten fan je worden, dan zul je dus ook van je medewerkers fans moeten maken.

Hoe je dat doet? Zorg dat iedereen eerst denkt in oplossingen en pas dan in omzet. Deel verantwoordelijkheid. Vier successen. Deel feedback. Leer van elkaar.

En misschien wel de belangrijkste tip die we je kunnen geven: wordt zelf eens klant bij je bedrijf en ervaar hoe dat is.

FANS EN AMBASSADEURS:

- LOPEN MINDER WEG
- BLIJVEN LANGER KLANT
- GENEREREN MEER OMZET
- DRAGEN NIEUWE KLANTEN AAN
- PRATEN MEER OVER JE MERK

2 REGELS VOOR MEER FANS

1. DOE ALTIJD MEER DAN EEN KLANT VERWACHT
2. BELOOF MINDER. DAT MAAKT HET EENVOUDIGER OM MEER TE DOEN

Benieuwd naar onze fans?