Tip #7
De een noemt het ‘omdenken’, een ander ‘gezond boerenverstand’ en weer een ander ‘radicale innovatie’. Weten wat problemen, uitdagingen en behoeften zijn van je doelgroep stelt je in staat om sneller te innoveren en te groeien.
De gemiddelde Nederlander heeft, net als jij 😉, een hekel aan een wachtrij bij de kassa in de supermarkt. Jumbo beloont je zelfs als niet alle kassa’s open zijn en je de 4e wachtende bent. Dat weet iedereen wel. Maar wist je ook dat er ondertussen meer dan 40 Jumbo’s zijn met een ‘Kletskassa’? Check de video hieronder.
Eerlijk is eerlijk: de doelgroep voor deze kassa is klein. Maar de bewerking van deze ‘niche’ zorgt er wel voor dat een selecte doelgroep letterlijk en figuurlijk een reden heeft om over/bij/met Jumbo te praten.
Kern van dit verhaal: doe onderzoek, ga aan de slag, maak fouten, leer van de resultaten ook als het niet direct om je belangrijkste doelgroep gaat. Er zijn vaak kleinere doelgroepen waar je met een klein gebaar een groot verschil kunt maken.