Veel bedrijven verzamelen klachten om te leren, maar hoe vaak verzamelen ze complimenten om te groeien? Een complimentenformulier laat zien dat je positieve feedback waardeert en motiveert je team om elke dag het verschil te maken. Geef klanten de kans om jouw sterke punten in de schijnwerpers te zetten – want niets werkt zo krachtig als oprechte waardering.
Veel bedrijven hebben een klachtenformulier. Ik pleit voor ook een complimentenformulier. Klagende klanten zijn zeker niet altijd de leukste klanten. Realiseer je wel dat zij wél de moeite nemen om jou te informeren over hun (negatieve) ervaringen.
Tevreden klanten, waarvoor een probleem is opgelost, delen dat gemiddeld met vijf mensen. Het oplossen van problemen is een uitgelezen kans om ambassadeurs te creëren door ze een geweldige ervaring te geven.
Waarom niet dezelfde aandacht geven aan klanten die jou een compliment willen geven?
72% van alle klanten deelt een positieve ervaring met zes of meer mensen! Maak het je klanten makkelijk om hun positieve ervaringen te delen. Een complimentenformulier is een laagdrempelige manier om dit te doen. Door succes te vieren, maak je goede voorbeelden zichtbaar voor de hele organisatie. Anderen kunnen hiervan leren en geïnspireerd raken.
Voeg dus ook eens een complimentenformulier toe aan je website of deel een QR-code in je winkel of restaurant. Zo stimuleer je positieve mond-tot-mondreclame en creëer je een positieve sfeer binnen je bedrijf.
Martijn Verspeek van Installatiebedrijf Verspeek doet dit op een geheel eigen manier. Die zet de verhalen, reviews en complimenten van fans op zijn website. Niet door ze te kopieren en op te maken in de huisstijl, maar door screenshots te publiceren. Authentieker wordt het niet.