De Peak-End rule: eindig altijd met een glimlach!

“Eindig altijd met een glimlach, want hoe je een ervaring herinnert, is belangrijker dan hoe je het als geheel hebt beleefd” 😃

De Peak-End rule is een psychologisch effect waarbij we ervaringen niet beoordelen op basis van het gemiddelde van een totale ervaring, maar op basis van een piek tijdens de ervaring én het einde van de ervaring.

Dit effect geldt zowel voor positieve als negatieve ervaringen en werd voor het eerst ontdekt door psycholoog Daniel Kahneman.

Een van de meest bekende voorbeelden van hoe je de ‘peak-end rule’ in de praktijk kunt toepassen, is IKEA. Veel mensen gaan naar IKEA voor goede producten tegen betaalbare prijzen. Tijdens de winkelervaring lopen veel klanten tegen een aantal drempels aan:
– Je mag een behoorlijke looproute afleggen
– Je koopt bijna altijd meer dan vooraf bedacht
– Je kunt zelf op zoek in het grote magazijn
– Je moet wachten in de rij bij de kassa

Maar, om te zorgen dat je de winkel met een goed gevoel verlaat kun je jezelf trakteren op een goedkope snack. Een hotdog, ijsje, drankje of een andere typische Zweedse snack 😉

Welk moment in de klantreis wil jij dat jouw klant zich het meest herinnert?

150 150 Raaker