Weet jij wat jouw leukste klanten zijn? 

Hoe deel jij jouw klanten in? Vrijwel overal zie ik dat klanten worden gesegmenteerd op basis van euro’s: omzet of rendement. Ik pleit voor een andere visie en aanpak. 

Uiteraard zijn die euro’s belangrijk. De mate waarin jij van je klant houdt en de klant van jou, is veel belangrijker voor de lange termijn. Dit kwadrant kan je daarbij helpen en veel inzicht geven.

De kans is namelijk groot dat je op basis van ‘euro’s’ beter afscheid zou kunnen nemen van bepaalde klanten.

Als je kijkt naar de mate waarin ze loyaal en ambassadeur zijn, dan kan een beter beeld ontstaan. Een ander beeld, wat je helpt bij het maken van beslissingen. 

Dit kwadrant gebruiken wij altijd en zorgt altijd voor interessante inzichten en goede discussies. Als je het meeste inzicht wil halen uit dit kwadrant, maak dan per klanttype een aantal cijfers inzichtelijk:

  • Hoeveel klanten?
  • Hoeveel zijn er al ambassadeur? (klanten die je hebben aanbevolen!)
  • Aantal aanbevelingen? (mits je de herkomst van nieuwe klanten vastlegt, zie ook de tip en link naar gratis Excel/Spreadsheet sjabloon onderaan dit bericht)
  • Jaarlijkse groei?
  • Tevredenheid (NPS)?
  • Klantverloop o.b.v. levensduur en gemiddelde retentie?
  • Omzet en rendement?

Zo eenvoudig als het kwadrant oogt, zo lastig kan het zijn om de juiste cijfers erbij te vinden. Een belangrijke tip die hierbij hoort is het inzichtelijk maken van de herkomst van jouw klanten, check daarvoor de video en het bijbehorende sjabloon in Google Spreadsheets.

Succes!

1200 1200 Raaker