Geef mensen een goede reden om over jou te praten. Marketing gaat erom dat je de mensen die je wil bereiken iets geeft, wat zo waardevol is dat ze erover willen praten met anderen. Met name omdat het de verwachtingen ver overtroffen heeft.
Welke redenen geef jij jouw (potentiële) klanten om over jou te praten?
Hoe gek het ook klinkt: zelfs het nakomen van gemaakte afspraken is in verschillende branches al een hele goede reden.
Veel marketeers zijn te veel bezig met ‘reclame maken’, waardoor ze hun doel soms uit het oog verliezen. Dat is ook de reden waarom veel mensen niet begrijpen wat marketing is. Waar marketing echt om draait.
Het antwoord? Waarde toevoegen voor nieuwe, bestaande én oud-klanten.
In vroegere definities stond marketing vaak gelijk aan reclame maken. Want als je genoeg advertenties kocht, werden producten vanzelf verkocht, verdienden bedrijven geld en konden ze zodoende nog meer adverteren. Vandaag de dag red je het daar niet meer mee. Je zult vaker terug moeten naar de basis. Hoe ga je waarde toevoegen? Zorgen dat je een eerlijk, oprecht en verdedigbaar verhaal, product of dienst hebt, dat jouw doelgroep wil horen en hebben. Dat het iets is waar ze bij willen horen en wat ze spontaan delen met vrienden en bekenden. Dat ze je weten te vinden op het moment dat hun behoefte daar is.
Hoeveel procent van jouw marketingbudget gaat naar advertenties? En hoeveel procent naar waarde toevoegen?