Wat denk je dat je met kerst eet als je dat aan een kalkoen vraagt?

Het is bijna kerst. Vanmorgen hoorde ik op de radio dat kalkoen nog steeds in de top 5 staat van meest populaire kerstgerechten. Het doet mij in ieder geval altijd denken aan deze uitspraak 😉 Mooi moment om eens terug te blikken op dit jaar.

De wereld van (online) marketing- en communicatiebureaus staat volgens mij voor een transitie. Zoals die 10 jaar geleden ook in de reclamewereld plaatsvond. Wat is de toegevoegde waarde van een bureau? Wat moeten bedrijven in huis halen en wat besteden ze uit? In mijn beleving zijn en blijven strategie/visie/concept iets wat je samen ontwikkelt. Activatie en uitvoering komt steeds meer bij bedrijven zelf te liggen. Daar geloof ik ook sterk in. Intern is niet alleen meer betrokkenheid maar zet je ook sneller grotere stappen. Specialisten huur je in voor specifieke kennis van bijv. tooling.

De vraagt dringt zich op of het belang van het ondertussen ‘tot eenheidsworst verworden’ traditionele (online) marketingbureau wordt overschat. Wat denk je welk antwoord je krijgt als je dat aan hen vraagt?

Om me heen zie ik het afgelopen jaar nog steeds veel bureaus middelen inzetten ‘omdat het kan’ of ‘omdat het nu hip is’ en veel minder ‘omdat het het doel dient’. De doel-middel discussie blijft hiermee actueel, mede daarom zijn deze twee wetmatigheden voor mij belangrijk:

  1. “Vertrouw niets of niemand zonder data”
  2. “Adapt or die”

Het ging, gaat en zal altijd blijven gaan om meerwaarde die je levert. Aanpassingsvermogen (Darwinisme) en visie zijn daarin keihard nodig.

Bedrijven gaan steeds vaker zelf de juiste specialisten in huis halen en opleiden. Ik denk ook dat je daar als specialist beter van wordt. Dus, marketeer- communicatie- reclame-professional, wat ga jij volgend jaar anders doen?

150 150 Raaker