Twee derde van jouw marketing gebeurt zonder jou. Mensen delen reviews, praten online over jou en in hun directe omgeving. Jouw klanten zijn jouw marketeers. Klanten helpen dat te doen is de belangrijkste taak van iedere marketeer.
Als marketing één doel heeft, dan is het om mensen te bereiken op de momenten die hun beslissingen het meest beïnvloeden. Onderzoek van o.a. McKinsey toonde al eerder aan dat twee derde van jouw marketing plaatsvindt zonder jou. Om relevant te blijven, is het van belang een manier te vinden om toegang te krijgen tot de twee derde van je marketing die buiten jouw controle plaatsvindt. En die ingang is misschien wel dichterbij dan je denkt…
Klanten en prospects vertrouwen advertenties steeds minder. Mensen volgen geen lineair proces om tot een aankoop te komen. Funnels zijn daarom achterhaald. Het is eerder een circulair proces. Ook wel bekend als de loyalty loop.
In deze loyalty loop wil je weten wat mensen raakt. Ga dus in gesprek met klanten, vertaal relevante data naar inzichten, voer onderzoek uit, experimenteer en leer van je fouten. Zo wordt je marketing steeds meer klantgedreven en krijg je meer controle over deze ‘twee derde van je marketing’.