Tip #54
Een ambassadeur die je aanbeveelt is de beste marketingcampagne die je je maar kunt wensen.
Maar hoe geef je daar invulling aan als je op zoek bent naar de juiste mensen?
Op een gedeelde eerste plek voor wat betreft de herkomst van nieuw personeel staan vacaturesites (zoals Indeed) en aanbevelingen van collega’s. Daar waar veel marketingcampagnes worden ingezet om traffic naar vacaturesites te leiden, zie je dat veel minder bedrijven actief bezig zijn om het netwerk van collega’s in te zetten.
Collega’s gaan je echter niet zomaar aanbevelen, daarvoor geldt hetzelfde als klanten.
Afspraken nakomen, verwachtingen overtreffen, waardering uitspreken en af en toe verrassend uit de hoek komen. Die elementen dragen bij aan de ontwikkeling van een ‘voorkeurspositie’ waarmee je (potentiele) collega’s aantrekt en behoudt. Tegenwoordig heet dit ook wel employer branding, weer zo’n hip woord 😉.
Zoals je wellicht contact houdt met klanten die ooit vertrokken zijn, is het waardevol om in contact te blijven met oud collega’s. Ze kunnen immers tot in lengte van dagen ambassadeurs van je bedrijf blijven. Een landelijk opererend technisch bedrijf feliciteert ex-collega’s op de 1e werkdag bij hun nieuwe werkgever en belt pro-actief na 2-3 maanden om te horen wat zij beter of anders hadden kunnen doen 💪.