Tip #49
“66% van alle marketeers weet niet wat de werkelijke waarde van hun klanten is”
Als je dit cijfer weet voor jou bedrijf, kan het de manier hoe je naar marketing kijkt fundamenteel veranderen
Marketeers van Starbucks weten dat ze geen kop koffie van $7 aan het verkopen zijn, maar een klant van $14K werven. Starbucks weet namelijk dat de gemiddelde waarde van klant die fan is, maar liefst $14.099 bedraagt. Je leest het goed: veertien-duizend-dollar.
Maar dat niet alleen, zo kijken medewerkers van Starbucks ook naar een klacht. Door te zeggen dat een klant ongelijk heeft, kan dat dus ruim $14.000 kosten.
De waarde van een klant kun je berekenen aan de hand van de volgende formule:
Klantwaarde = gem. verkoopprijs X aantal (herhalings)aankopen per jaar X gem. levensduur in jaren X gem. marge
In het voorbeeld van Starbucks zou de berekening er dus als volgt uit kunnen zien om op een waarde van $ 14.000 uit te komen:
– Gem. verkoopprijs: $ 7
– Aantal (herhalings)aankopen per jaar: 200
– Gem. levensduur in jaren: 20
– Gem. marge = 50%
Succes met het berekenen van jouw klantwaarde! 💯