Tip #36
Wat kun JIJ leren van een van de grootste bedrijven in China?
WeChat is een app van het Chinese bedrijf Tencent. De app werd in 2011 uitgebracht en is qua functionaliteiten tegenwoordig een combinatie van o.a. Facebook, WhatsApp, Tikkie, Thuisbezorgd, Uber, CoolBlue en Booking.
Alle business die voortkomt uit WeChat verloopt via QR codes. Niet voor niets noemt Tencent dit de zogenaamde ‘QR Economy’. Begin dit jaar publiceerde Tencent een studie waarin ze het effect van QR codes op de economie onderzocht hebben. De cijfers liegen er niet om:
– Transport: 300x efficiënter
– Zorg: 10x efficiënter
– Retail: 6x efficiënter
Hoe kan dat dan?
Eigenlijk is het vrij eenvoudig. Ga je met de bus of metro, scan een QR code. Geen ov-chipkaart, alles is gekoppeld aan elkaar. Scan je de code dan weet het systeem al wie je bent, waar je het station bent opgestapt, heb je in je WeChat app akkoord gegeven voor microbetalingen dan wordt het bedrag automatisch afgeschreven als je uitstapt. En dat gaat, alles bij elkaar, 300x efficiënter dan het normale verkeer.
In Europa zijn QR codes nooit echt doorgebroken, al hebben de maatregelen rondom COVID-19 wel zijn effect gehad in o.a. horeca waardoor QR codes een vlucht hebben genomen in gebruik en populariteit. Ineens zien en ervaren veel mensen wat je allemaal kunt met QR codes en hoe eenvoudig het werkt.
Sinds vorig jaar kun je via iDeal ook betalen met een QR code zonder dat je bijvoorbeeld een random reader of e.dentifier bij de hand hebt.
Maar je ziet ook steeds vaker op producthandleidingen codes die verwijzen naar YouTube waarin de belangrijkste functies worden uitgelegd. Handig en het scheelt tijd.
In de tip van volgende week laten we je zien hoe ook jij de klantbeleving op een hele eenvoudige manier kunt verbeteren met gebruik van een QR code. Nog even geduld dus 😉