Tip #31

Tip #31

Klantgerichtheid. Veel bedrijven streven het na, maar niet iedereen is er goed in.

Stel je eens voor: Je gaat op bezoek bij een leverancier. Bij het oprijden van de parkeerplaats zie je al direct dat het druk is. De parkeerplaatsen voor elektrische auto’s zijn nog leeg, dus je besluit je auto daar maar niet te parkeren omdat je (nog) geen elektrische auto rijdt. Je parkeert je auto uiteindelijk aan de overkant van de straat en loopt het laatste stukje. Voordat je naar binnen loopt zie je dat de parkeerplaats(en) bij de voordeur gereserveerd zijn voor de directie.”

Een aantal jaar geleden ontstond op LinkedIn een interessante discussie, waarin werd benoemd dat tijd van directieleden schaars is en zij dus altijd een parkeerplaats moeten hebben om zo snel mogelijk het pand in te kunnen en geen tijd te verliezen. Dat kan wel waar zijn, maar de vraag is wat je meer oplevert en welk beeld je wil uitstralen.

Realiseren deze bedrijven zich welk signaal ze afgeven? Dat de directie het belangrijkste is in dat bedrijf en niet klanten, medewerkers of bezoekers?

Bij Van Lente Systeemintegratie in Deventer grijpen ze dit voorbeeld aan om zich te onderscheiden van alle andere bedrijven die in deze krappe markt op zoek zijn naar technisch personeel zoals engineers, elektromonteurs en projectleiders. Als ze iemand hebben kunnen vinden die op sollicitatiegesprek wil komen, dan mag die bij de voordeur parkeren. Op het plekje van de baas dus. Niet de “directeur voor de deur, maar de sollicitant dichtbij het pand”.

En ook al is het een ludieke actie, waarmee ze aandacht willen genereren, lijkt het wel te werken. “Sollicitanten vinden het geweldig, ze voelen zich erg welkom en dat is goed voor het gesprek. Ze komen met een lach binnen, een ideale ijsbreker.”

Zo zie je maar hoe eenvoudig het ooit kan zijn om mensen een onderscheidende ervaring te geven en tevens een reden te geven om over je te praten tijdens de eerstvolgende gelegenheid…

150 150 Raaker