Wil jij het beste in jouw medewerkers naar boven halen?

Medewerkers zijn cruciaal voor het succes van een organisatie. Het is daarom van groot belang om de wensen en behoeften van medewerkers te begrijpen en actie te ondernemen om hen tevreden te houden. Hierdoor voorkom je verlies van getalenteerde medewerkers.

Met een gedegen en regelmatig medewerkersonderzoek krijg je als werkgever inzicht in de tevredenheid, uitdagingen en betrokkenheid van medewerkers.

Waarom een medewerkersonderzoek?

  • Verhoogt medewerkerstevredenheid.
  • Verbetert de werkomgeving.
  • Versterkt het vertrouwen.

Waarom zou ik de tevredenheid van medewerkers onderzoeken?

Hoe tevreden zijn mijn medewerkers? Wat zou er eventueel beter kunnen? Waar zijn ze trots op? Zouden ze ons aanbevelen aan een bekende? Wat kunnen we doen om huidige medewerkers te binden en behouden?

Als werkgever wil je meer dan alleen weten of je medewerkers tevreden zijn. Je wil inzicht krijgen in de motivatie, bevlogenheid en loyaliteit van je medewerkers. Dit geeft informatie over de werkcultuur, kwaliteit van leiderschap en hoe het met de productiviteit van je organisatie staat. Richt je op verbetering met deze interessante inzichten en zorg voor tevreden en betrokken medewerkers! Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) breng je deze inzichten van medewerkers in kaart.

Inzicht in…

Krijg inzicht in 7 belangrijke punten met een medewerkersonderzoek:

  • Algemene tevredenheid. Hoe tevreden zijn medewerkers over hun werk, hun leidinggevende, de werkomgeving en de arbeidsomstandigheden.
  • Verwachtingen. Wat zijn de verwachtingen van medewerkers met betrekking tot hun baan en jouw organisatie en hoe verhouden die zich tot de werkelijkheid.
  • Drijfveren. Wat zijn de belangrijkste motivaties van medewerkers voor hun werk en hoe kan je als werkgever die motiverende factoren versterken.
  • Loyaliteit. Hoe loyaal zijn medewerkers aan jouw organisatie en hoe verminder je de kans op verloop van medewerkers.
  • Bevlogenheid. Hoe bevlogen zijn medewerkers met hun werk en hoe verhoudt dat zich tot hun productiviteit en prestaties.
  • Talentontwikkeling. Wat zijn de ontwikkelbehoeftes van medewerkers en hoe kan je ze ondersteunen in hun professionele ontwikkeling.
  • Verbeteringen. Welke verbeteringen zijn nodig om de tevredenheid, motivatie en bevlogenheid van medewerkers te verhogen en te versterken.

Beter resultaat met goed werkgeverschap!

De kijk op goed werkgeverschap is door de jaren heen veranderd. Begin deze eeuw was het vooral belangrijk dat een werkgever voldeed aan de eerste behoeftes, zoals veilig werk en op tijd uitbetalen. Tegenwoordig hebben medewerkers meer eisen en hogere verwachtingen. Zo hechten medewerkers waarde aan een goede sfeer, flexibiliteit, leuke collega’s, uitdagend werk, duurzaamheid en een eerlijke beloning.

Werkgeluk betekent:

  • Een hogere productiviteit
  • Minder verloop
  • Minder (ziekte)verzuim
  • Een hoger rendement

Starten met een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Voordat je begint, is het belangrijk dat je weet wat je wilt weten van je medewerkers. Zijn er doelen of bepaalde thema’s die je wilt meten? Dan stemmen we dit samen met jou af.

In elk medewerkersonderzoek meten we drie onderwerpen:

  • Algemene tevredenheid. De algemene tevredenheid van medewerkers in een cijfer.
  • Employee Net Promotor Score. De mate waarin medewerkers je al dan niet zouden aanbevelen aan familie, vrienden of bekenden.
  • Energy Pulse Score. De Energy Pulse meet hoeveel energie medewerkers krijgen van het werk dat ze doen. Let op: dit is een momentopname.

De Employee Net Promotor Score (eNPS) is een bekende methode om de tevredenheid en loyaliteit van medewerkers te meten. Door het stellen van één vraag, kan een getal worden berekend (de NPS). De vraag: ”Hoe waarschijnlijk is het dat jij vrienden of bekenden zou aanraden om bij ons te komen werken?”

Medewerkers geven een score tussen 1 en 10. De eNPS-score wordt berekend door het percentage criticasters (1 tot 6) te verminderen op het percentage promotors (9 en 10).

Benieuwd naar onze aanpak van de NPS? Bekijk dan onze video waarin we aan de hand van klanttevredenheid NPS toelichten. De aanpak voor medewerkers is vergelijkbaar.

Wanneer en met welk doel gebruik je welke methode?

Om de tevredenheid van medewerkers te meten, zijn er twee methoden: kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek. Beide methoden hebben hun eigen kenmerken en voordelen, waardoor je kan bepalen welke het beste past bij jouw bedrijf.
 
Door het combineren van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, krijg je een completer beeld van de verwachtingen, loyaliteit en tevredenheid van je medewerkers.

Kwantitatief onderzoek

Kwantitatief onderzoek is de perfecte methode als je alle medewerkers tegelijk wilt ondervragen.

Online onderzoek

Dit is een online vragenlijst met 18 vragen en een invultijd van ongeveer 10 minuten. Je stuurt een gepersonaliseerde uitnodiging per e-mail naar medewerkers met een link naar de vragenlijst. De vragen worden op maat gemaakt voor jouw organisatie. Uiteraard met onze kennis en ervaring van eerder afgenomen onderzoeken.

Kwalitatief onderzoek

Met kwalitatief onderzoek ga je op zoek naar diepgaande inzichten. Het is een kleinschalige en gerichte vorm van medewerkersonderzoek. Je krijgt inzicht in de ervaringen, motieven en emoties. Daarnaast maak je inzichtelijk wat leeft bij medewerkers.

Diepte interviews

Dit is een gesprek van ongeveer één uur tussen een medewerker en een interviewer. Wij hebben ongeveer 20 open vragen voor het interview. Doordat we doorvragen, ontdek je nieuwe oorzaken en aspecten. Een diepte-interview is geschikt om ideeën en opvattingen over een bepaald onderwerp te achterhalen.

Vergroot de betrokkenheid en interactie van medewerkers met LEGO® SERIOUS PLAY®.

Met LEGO SERIOUS PLAY verzamel je niet alleen verrassende inzichten, maar heb je ook gegarandeerd een bijzondere ervaring. Deelnemers ontwikkelen vaardigheden om effectiever te communiceren en hun fantasie beter en vaker in te zetten. Je verbetert de probleemoplossende vaardigheden van een groep met LEGO SERIOUS PLAY.

Rapportage van de resultaten

Een medewerkersonderzoek levert veel inzichten op. Wij bundelen de belangrijkste inzichten en acties in een duidelijke en korte presentatie. Zodat je de resultaten in één oogopslag kan bekijken. We maken filters en kijken naar interessante vergelijkingen zoals verschil in afdelingen.

We geven jou concrete aanbevelingen, zodat jij blijft bouwen aan het verbeteren van ervaringen van medewerkers. Bekijk naast de presentatie ook het Excel bestand met alle onderzoeksresultaten voor meer verdieping.

Welke onderzoeksmethode past het beste?
Welke methode het beste past bij jou hangt af van jouw vraag (wat wil je meten?) en het aantal medewerkers dat je wilt vragen voor het onderzoek. Ben jij benieuwd naar de beste medewerkersonderzoek methode voor jou?

icon

We sturen regelmatig een medewerkersonderzoek uit om feedback en tips van medewerkers te verzamelen. Zo zorgen we dat onze actiepunten echt iets positiefs toevoegen voor hen.

Lisan Thommassen – Movico

Hoe pak je het aan?

Vier stappen voor een medewerkersonderzoek:

  • Doel. Een succesvolle start van een medewerkersonderzoek vereist een duidelijk doel. Het is essentieel om te bepalen welke onderwerpen belangrijk zijn voor jullie organisatie en hoe we daar inzichten voor kunnen verzamelen.
  • In gesprek. We gaan in gesprek met medewerkers. Deze stap omvat drie onderdelen: het opzetten van de vragenlijst, het versturen van de uitnodiging en het analyseren van de eerste inzichten en resultaten. Het is belangrijk om te beseffen dat medewerkers tijd investeren in het invullen van de vragenlijst en een terugkoppeling verwachten.
  • Inzichten. Na deze stap ontvang je een rapportage met de inzichten. Om je medewerkers bewust te maken van de resultaten, is het belangrijk om deze te delen met het team.
  • Concrete acties. Het is pas effectief om een medewerkersonderzoek uit te voeren, als je de resultaten gebruikt om verbeteringen aan te brengen. Welke acties ga jij ondernemen om deze verbeteringen door te voeren en hoe zorg je ervoor dat de resultaten worden opgevolgd? Wij staan klaar om jou en jouw team te helpen bij het omzetten van inzichten naar concrete acties.

Wij raden aan om regelmatig de tevredenheid van medewerkers te meten, zodat kan je blijven monitoren en bijsturen.

Al 14 andere bedrijven gingen je voor!

Doe de check!

  • Wil jij je medewerkers écht leren kennen?
  • Wil je de belangrijkste motivaties van medewerkers weten?
  • Wil je inzicht in verbeterpunten voor jouw organisatie?
  • Wil je weten hoe loyaal je medewerkers zijn?
  • Wil je het vertrouwen bij medewerkers versterken?

Zeg jij JA op één of meer van deze punten? Start dan met een medewerkersonderzoek.

Heb je vragen of wil je meer informatie? Bel of mail ons.

Online vragenlijst

Vanaf € 2.000,-

  • Opzet
  • Uitnodiging
  • Vragenlijst
  • Resultaten

Diepte-interview

Vanaf € 500,- per interview

  • Voorbereiding
  • Vragenlijst
  • Transcriptie
  • Resultaten

LEGO workshop

Vanaf € 1.250,-

  • Prikkelt
  • Verhoogt betrokkenheid
  • Een gedeeld beeld
  • Een bijzondere ervaring

Ga jij het gesprek aan met jouw medewerkers?

Wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op door een e-mail te sturen naar info@raaker.nl of ons te bellen op 0413 – 78 33 21 voor meer informatie.