HOE TEVREDEN ZIJN JOUW MEDEWERKERS?

Geef jouw medewerkers een stem met een medewerkersonderzoek.

Wil jij het beste in jouw medewerkers naar boven halen?

Medewerkers zijn cruciaal voor het succes van een organisatie. Het is daarom van groot belang om de wensen en behoeften van medewerkers te begrijpen en actie te ondernemen om hen tevreden te houden. Hierdoor voorkom je verlies van getalenteerde medewerkers. Met een medewerkersonderzoek krijg je inzicht in de tevredenheid, uitdagingen en betrokkenheid van medewerkers.
Waarom een medewerkersonderzoek?

Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Hoe tevreden zijn mijn medewerkers? Wat zou er eventueel beter kunnen? Waar zijn ze trots op? Zouden ze ons aanbevelen aan een bekende? Wat kunnen we doen om huidige medewerkers te binden en behouden?
Als werkgever wil je meer dan alleen weten of je medewerkers tevreden zijn. Je wil inzicht krijgen in de motivatie, bevlogenheid en loyaliteit van je medewerkers. Dit geeft informatie over de werkcultuur, kwaliteit van leiderschap en hoe het met de productiviteit van je organisatie staat. Richt je op verbetering met deze interessante inzichten en zorg voor tevreden en betrokken medewerkers! Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) breng je deze inzichten van medewerkers in kaart.
Benieuwd voor welke klanten wij een medewerkersonderzoek uitvoeren?
Laat je inspireren!

Inzicht in...

Krijg inzicht in 7 belangrijke punten met een medewerkersonderzoek:
Algemene tevredenheid

Hoe tevreden zijn medewerkers over hun werk, hun leidinggevende, de werkomgeving en de arbeidsomstandigheden.

Verwachtingen

Wat zijn de verwachtingen van medewerkers met betrekking tot hun baan en jouw organisatie en hoe verhouden die zich tot de werkelijkheid.

Drijfveren

Wat zijn de belangrijkste motivaties van medewerkers voor hun werk en hoe kan je als werkgever die motiverende factoren versterken.

Loyaliteit

Hoe loyaal zijn medewerkers aan jouw organisatie en hoe verminder je de kans op verloop van medewerkers.

Bevlogenheid

Hoe bevlogen zijn medewerkers met hun werk en hoe verhoudt dat zich tot hun productiviteit en prestaties.

Talentontwikkeling

Wat zijn de ontwikkelbehoeftes van medewerkers en hoe kan je ze ondersteunen in hun professionele ontwikkeling.

Verbeteringen

Welke verbeteringen zijn nodig om de tevredenheid, motivatie en bevlogenheid van medewerkers te verhogen en te versterken.

Medewerkerstevredenheid
Beter resultaat met goed werkgeverschap!
De kijk op goed werkgeverschap is door de jaren heen veranderd. Een tijd terug was het vooral belangrijk dat een werkgever voldeed aan de eerste behoeftes, zoals veilig werk en op tijd uitbetalen. Tegenwoordig hebben medewerkers meer eisen. Zo hechten medewerkers waarde aan leuke collega’s, uitdagend werk en een eerlijke beloning.
Werkgeluk betekent:
Waar wacht je op?

Starten met een medewerkerstevredenheidsonderzoek

Voordat je begint, is het belangrijk dat je weet wat je wilt weten van je medewerkers. Zijn er doelen of bepaalde thema’s die je wilt meten? Dan stemmen we dit samen met jou af.
In elk medewerkersonderzoek meten we drie onderwerpen:
Algemene tevredenheid

De algemene tevredenheid van medewerkers in een cijfer.

Employee Net Promotor Score

De mate waarin medewerkers je al dan niet zou aanbevelen.

Energy Pulse Score

De Energy Pulse meet hoeveel energie medewerkers krijgen van het werk dat ze doen.

De Net Promotor Score (NPS) is een bekende methode om de tevredenheid en loyaliteit van klanten en medewerkers te meten. Door het stellen van één vraag, kan een getal worden berekend (de NPS). De vraag: ''Hoe waarschijnlijk is het dat jij vrienden of bekenden zou aanraden om bij ons te komen werken?''
Medewerkers geven een score tussen 1 en 10. De eNPS-score wordt berekend door het percentage criticasters (1 tot 6) te verminderen op het percentage promotors (9 en 10).
Benieuwd naar onze aanpak van de NPS? Bekijk de korte video.

Welke onderzoeksmethode gebruik je?

Om de tevredenheid van medewerkers te meten, zijn er twee methoden: kwantitatief onderzoek en kwalitatief onderzoek. Beide methoden hebben hun eigen kenmerken en voordelen, waardoor je kan bepalen welke het beste past bij jouw bedrijf.
Door het combineren van kwantitatief en kwalitatief onderzoek, krijg je een completer beeld van de tevredenheid van je medewerkers.
Kwantitatief onderzoek
Kwantitatief onderzoek is de perfecte methode als je alle medewerkers tegelijk wilt vragen. De methode van kwantitatief onderzoek die wij uitvoeren:
Onderzoeken
1. Online klantonderzoek
Dit is een online vragenlijst met 18 vragen en een invultijd van ongeveer 10 minuten. Je stuurt een gepersonaliseerde uitnodiging per e-mail naar medewerkers met een link naar de vragenlijst. De vragen worden op maat gemaakt voor jouw organisatie. Uiteraard met onze kennis en ervaring van eerder afgenomen onderzoeken.
Online medewerkersonderzoek
Kwalitatief onderzoek
Met kwalitatief onderzoek ga je op zoek naar diepgaande inzichten. Het is een kleinschalige en gerichte vorm van medewerkersonderzoek. Je krijgt inzicht in de ervaringen, motieven en emoties. Daarnaast maak je inzichtelijk wat leeft bij medewerkers.
1. Diepte-interviews
Dit is een gesprek van ongeveer één uur tussen een medewerker en een interviewer. Wij hebben ongeveer 20 open vragen voor het interview. Doordat we doorvragen, ontdek je nieuwe oorzaken en aspecten. Een diepte-interview is geschikt om ideeën en opvattingen over een bepaald onderwerp te achterhalen.

Vergroot de betrokkenheid en interactie van medewerkers met LEGO® SERIOUS PLAY®.

Met LEGO SERIOUS PLAY verzamel je niet alleen verrassende inzichten, maar heb je ook gegarandeerd een bijzondere ervaring. Deelnemers ontwikkelen vaardigheden om effectiever te communiceren en hun fantasie beter en vaker in te zetten. Je verbetert de probleemoplossende vaardigheden van een groep met LEGO SERIOUS PLAY.

Rapportage van de resultaten

Een medewerkersonderzoek levert veel inzichten op. Wij bundelen de belangrijkste inzichten en acties in een duidelijke en korte presentatie. Zodat je de resultaten in één oogopslag kan bekijken. We maken filters en kijken naar interessante vergelijkingen zoals verschil in afdelingen.
We geven jou concrete aanbevelingen, zodat jij blijft bouwen aan het verbeteren van ervaringen van medewerkers. Bekijk naast de presentatie ook het Excel bestand met alle onderzoeksresultaten voor meer verdieping.
Welke onderzoeksmethode past het beste?
Welke methode het beste past bij jou hangt af van jouw vraag (wat wil je meten?) en het aantal medewerkers dat je wilt vragen voor het onderzoek. Ben jij benieuwd naar de beste medewerkersonderzoek methode voor jou? Bel of mail ons.
Movico

Lisan - HR specialist

"Door regelmatig een MTO uit te sturen, zorgen we ervoor dat medewerkers voldoende gelegenheid krijgen om hun feedback en tips met ons te delen. Op die manier zorgen we ervoor dat we met de juiste actiepunten aan de slag gaan, zodat deze voor de medewerkers ook écht iets positiefs toevoegen."

movico

Hoe pak je het aan?

Vier stappen voor een medewerkersonderzoek:
Doel

Een succesvolle start van een medewerkersonderzoek vereist een duidelijk doel. Het is essentieel om te bepalen welke onderwerpen belangrijk zijn voor jullie organisatie en hoe we daar inzichten voor kunnen verzamelen.

In gesprek

We gaan in gesprek met medewerkers. Deze stap omvat drie onderdelen: het opzetten van de vragenlijst, het versturen van de uitnodiging en het analyseren van de eerste inzichten en resultaten. Het is belangrijk om te beseffen dat medewerkers tijd investeren in het invullen van de vragenlijst en een terugkoppeling verwachten.

Inzichten

Na deze stap ontvang je een rapportage met de inzichten. Om je medewerkers bewust te maken van de resultaten, is het belangrijk om deze te delen met het team.

Concrete acties

Het is pas effectief om een medewerkersonderzoek uit te voeren, als je de resultaten gebruikt om verbeteringen aan te brengen. Welke acties ga jij ondernemen om deze verbeteringen door te voeren en hoe zorg je ervoor dat de resultaten worden opgevolgd? Wij staan klaar om jou en jouw team te helpen bij het omzetten van inzichten naar concrete acties.

Wij raden aan om regelmatig de tevredenheid van medewerkers te meten, zodat kan je blijven monitoren en bijsturen.

Al 14 andere bedrijven gingen je voor!

Doe de check!

Zeg jij CHECK op één of meer van deze punten?
Ga dan aan de slag met een medewerkersonderzoek.
Online vragenlijst

€ 2.000,-
/vanaf

  • Opzet
  • Uitnodiging
  • Vragenlijst
  • Resultaten
Diepte-interview

€ 500,-
/per interview

  • Voorbereiding
  • Vragenlijst
  • Transcriptie
  • Resultaten
LEGO workshop

€ 1.250,-
/vanaf

  • Prikkelt
  • Verhoogt betrokkenheid
  • Een gedeeld beeld
  • Een bijzondere ervaring
Wij helpen je graag bij het uitvoeren van een medewerkersonderzoek binnen jouw bedrijf.
Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bel ons op 0413 – 783 321.

Ik wil mijn medewerkers een stem geven!

Wij helpen je graag verder.
 
Neem contact met ons op door een e-mail te sturen naar rob@raaker.nl of ons te bellen op 0413-783321 voor meer informatie.