Je kunt je alleen onderscheiden van concurrentie als je een verschil kunt maken én dat kunt behouden

Concurrentievoordeel. Iedereen is er naar op zoek, niet iedereen slaagt in die zoektocht. 

Je hebt concurrentievoordeel als je op een bepaalde markt een product of dienst kunt aanbieden dat zich in positieve zin onderscheidt. In de typologie van Porter zijn er die factoren die concurrentievoordeel kunnen bepalen:

  1. Lagere prijzen voor hetzelfde product.
  2. Beter, kwalitatiever of aantrekkelijker product.
  3. Focus op een niche.

Een bedrijf kan alleen beter presteren dan concurrenten als het een verschil kan maken én dat kan behouden. De essentie van strategie is niet voor niets het maken van keuzes. En dus ook om bewust ervoor te kiezen om activiteiten anders uit te voeren dan concurrenten. Waardoor jouw ideale klant eerder voor jou kiest dan een concurrent. 

Dat anders zijn en doen is nog steeds vaak gebaseerd op één of meerdere bovengenoemde drie factoren. De balans daarin zoeken is cruciaal, daarom is en blijft goed inzicht in klantbehoefte essentieel. 

Wil je je klanten écht begrijpen? Focus dan op deze vijf essentiële klantbehoeften:

  1. Functioneel: Wat lost jouw product of dienst concreet op voor je klant?
  2. Emotioneel: Welke emoties roept je product of dienst op bij de klant?
  3. Sociaal: Hoe draagt jouw product of dienst bij aan de sociale waardering of acceptatie van de klant?
  4. Zelfexpressie: Hoe helpt jouw product of dienst de klant bij het uiten van zijn of haar persoonlijkheid?
  5. Veranderende behoeften: Hoe speel je in op de veranderende behoeften van je klant over tijd en door omstandigheden?

Dit zijn de bouwstenen voor effectieve marketing en het bouwen van sterke klantrelaties. 

1000 1000 Raaker