‘First time right’ is het ultieme bewijs van betrouwbaarheid. Voor de een is betrouwbaar zijn een holle term, voor de ander een hygiënefactor en voor weer een ander is het wel degelijk een instrument om het verschil mee te maken. Dat laatste geldt ook voor het F1 team van Mercedes-AMG Petronas.
Voor de jarenlange hegemonie van Mercedes maakte het team veel fouten. Teveel uitvalbeurten, 30% van het totaal zelfs. Er moest dus iets veranderen. Uit onderzoek bleek dat het probleem niet in kwaliteit of gereedschap zat maar in mensen. Kleine foutjes. Oftewel: de uitdaging was meer intern gericht en cultureel dan technisch. Het niet volgen van procedures leidde dus tot fouten en was vanaf toen onaanvaardbaar. Zelfs onder grote tijdsdruk wordt er niet van het systeem afgeweken.
Uiteraard is dit een extreem voorbeeld. Het geeft echter wel aan wat je als team kunt bereiken als je samen hetzelfde doel nastreeft. Wat het belang is van afspraken, consequenties en risico’s als het de eerste keer niet goed gaat.
Of, zoals je ook kunt stellen: als je geen tijd hebt om het de eerste keer goed te doen, wanneer heb je die tijd dan wel? 😉