Geld winnen door je aan de regels te houden? Maak kennis met de flitspaalloterij.
Hoe kun je mensen motiveren om zich aan de snelheidslimiet te houden? Wat als je het probleem van een andere kant zou benaderen? Wat als je regels volgen niet zou zien als een verplichting, maar als een kans?
Volkswagen bracht de “The Fun Theory” in de praktijk in Stockholm 🇸🇪 door een ‘speed lottery’ te introduceren. Iedereen die zich aan de snelheidslimiet houdt, maakt kans op een loterijprijs, gefinancierd door de boetes van snelheidsovertreders. Ja, dat klopt: door je aan de regels te houden, kun je geld winnen 🎉.
Deze flitspaalloterij in Zweden verlaagde de snelheden met 22%.
Mensen helpen om een goede keuzes maken, zonder hen te vertellen wat ze moeten doen: dat is nudging. Een gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Een van de meest bekende voorbeelden is de nepvlieg in urinoirs. The Fun Theory van Volkswagen zat ook achter de pianotrappen, de diepste vuilnisbak ter wereld en nog een aantal andere mooie nudging technieken. Daarmee wil het merk duidelijk maken dat je mensen makkelijker kunt aanzetten tot positief gedrag door het leuk te maken. Met andere woorden, plezier is de eenvoudigste manier om mensen te veranderen.
Bron: www.thefuntheory.com