Thumbnail

In de wereld van marketing is het van belang om de juiste mix van communicatiemiddelen in te zetten om je merk onder de aandacht te brengen en je doelgroep effectief te bereiken. Of je nu een start-up runt of een gevestigde onderneming vertegenwoordigt, de keuzes die je maakt in communicatiemiddelen kunnen een wereld van verschil maken in je merkbekendheid en klantbetrokkenheid.

Om je te helpen bij het samenstellen van een effectieve communicatiestrategie, hebben we een uitgebreide lijst samengesteld met de meest relevante communicatiemiddelen van dit moment. Deze lijst is zorgvuldig gecontroleerd, geoptimaliseerd voor actualiteit en bevat alleen die middelen die écht een verschil maken in de moderne marketing. Van influencer marketing en social media advertising tot traditionele middelen zoals print en outdoor.

Lees verder en ontdek hoe je deze middelen strategisch kunt inzetten om jouw marketingdoelen te bereiken en de juiste snaar te raken bij je doelgroep.

1. Affiliate

  • Affiliate marketing
  • Marketplace marketing
  • Complementaire productaanbiedingen

2. Apps & games

  • App-ontwikkeling (eigen app voor branding en communicatie)
  • In-game en in-app advertising
  • Branded games (bijv. games met merkinteracties of educatieve games)

3. Audio

  • Streaming audio advertenties (Spotify, Deezer, etc.)
  • Landelijke en lokale radiocommercials
  • Podcast-advertenties
  • Voice Search-optimalisatie (gericht op spraakgestuurde zoekopdrachten)

4. Display advertising

  • Display Netwerken (bijv. Google Display, social media)
  • Programmatic Advertising (automatisch ingekochte advertenties op basis van data)

5. Earned media

  • Artikelen / blogs over je merk
  • Recensies en testimonials (via platforms zoals Google Reviews, Klanten Vertellen en Trustpilot)
  • PR-artikelen en free publicity (gericht op organisch bereik via nieuwsmedia)

6. Eigen media

  • Eigen website, blog en WhatsApp groep/kanaal
  • Bedrijfsvideo’s en/of podcasts
  • Nieuwsbrief en e-mailcommunicatie
  • Branding op kantoor, voertuigen en verpakkingen
  • Merchandise (bedrukte items zoals pennen, notitieboeken, relatiegeschenken en kleding)
  • (Web)winkel

7. E-mail

  • E-mail marketing automation (gepersonaliseerde en geautomatiseerde e-mails)
  • Nieuwsbrieven (bijv. met segmentatie voor verschillende doelgroepen)
  • Trigger-based e-mails (gebaseerd op acties en/of gedrag van klanten, transactionele e-mails, feedback, terug op voorraad etc.)

8. Evenementen

  • Organiseren of deelnemen aan beurzen en evenementen
  • Webinars en online workshops
  • Brand activaties (zoals pop-up events, roadshows of productlanceringen op locatie)

9. Gastblogs

  • Schrijven voor andere platforms
  • Content delen op blogs en nieuwswebsites

10. Guerrilla marketing

  • Onconventionele en opvallende acties in de openbare ruimte
  • Straatpromotie met bijvoorbeeld flash mobs of tijdelijke kunstinstallaties
  • Wildplakken van posters
  • Fietszadelhoesjes

11. Influencers

  • Samenwerking met influencers (nano, micro, macro, en BN-ers)
  • User-generated content stimuleren

12. Linkbuilding

  • SEO-gestuurde linkruil en gastblogs
  • Portal links en business listings

13. Mond-tot-mondreclame

  • Stimulerende acties voor mond-tot-mondreclame
  • Community management om positieve merkervaringen te delen

14. Outdoor advertising

  • Billboards, abri’s, driehoeksborden,
  • Snelwegreclame en vrachtwagenreclame
  • Digitale schermen (bijv. bij supermarkten via lokale initiatieven)
  • Gebiedsgerichte advertenties (bijv. sportstadions, openbaar vervoer, luchtballon, vliegtuig-banners, bordjes langs de weg)
  • Geofencing en location-based marketing (bijv. push notificaties in een specifieke omgeving)

15. Persoonlijke promoties

  • Product samples of proefmonsters
  • Straatpromotie en tijdelijke stands (bijv. op markten of evenementen)

16 Podcast

  • Sponsor worden van podcasts
  • Eigen podcast opzetten

17. Direct mail

  • Direct mailings en huis-aan-huis flyers
  • Gepersonaliseerde post (op basis van klantdata en/of externe data van Nederlandse huishoudens)

18. Public relations

  • Persberichten en persconferenties
  • Onderzoek uitvoeren en resultaten publiceren
  • Prijs of wedstrijd organiseren (NK, EK, WK, deelname aan Guinness Book of World Records)
  • Gastoptredens op tv/radio en podcasts
  • Crisiscommunicatie (voor schadebeperking en reputatiebeheer)

19. Print advertising

  • Advertenties in vakbladen, tijdschriften, en kranten
  • Advertorials (inhoudelijke artikelen met subtiele merkboodschap)
  • Advertenties in horeca, winkels, etc.
  • Indoor en outdoor posters/borden op externe locaties

20. Product placement

  • Productplaatsing in films, series en YouTube-video’s
  • Partnerships met influencers voor ‘onzichtbare’ branding

21. Search advertising

  • Zoekmachine advertenties (Google Ads, Bing Ads)
  • SEO (optimaliseren voor organische zoekresultaten)
  • Lokale SEO-optimalisatie (Google My Business, reviews)
  • SEO-content creatie (zoals blogs, gidsen, en productpagina’s)

22. Service & webcare

  • Klantenservice via telefoon, chat, en sociale media
  • AI-chatbots voor 24/7 ondersteuning
  • Actieve monitoring en snelle reacties op sociale media

23. Social media (advertising)

  • Betaalde campagnes op social media kanalen (Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, enz.)
  • Dynamic Ads (gepersonaliseerde advertenties op basis van gedrag)

24. Social media (organisch)

  • Merkpagina’s en contentstrategie op social media
  • Community Management (interacties aangaan met volgers)
  • User-generated content delen en stimuleren

25. Sponsoring

  • Event sponsoring (bijv. sportevenementen, beurzen)
  • Maatschappelijke sponsoring en goede doelen
  • Sponsoring van influencers of populaire platforms

26. Video advertising

  • YouTube-advertenties en social video ads
  • On-demand streaming platformen
  • Livestreaming sponsoring (bijv. Twitch)
  • Bioscoopreclame

27. Community marketing

  • Eigen forums en online communities
  • LinkedIn-groepen en Facebook-groepen voor klantbinding
  • Interacties op community-platformen zoals Reddit en Quora
  • WhatsApp Business verzendlijsten/groepen