Als je denkt een algoritme te slim af te kunnen zijn door deze voor de gek te houden, dan mis je het grotere plaatje.
Een nog groter bereik, meer likes, meer volgers, altijd die aandacht voor ‘meer’ en ‘grote aantallen’. Mensen en merken zijn de afgelopen jaren te veel bezig geweest met het verzamelen van volgers op social media en vergeten vaak om daadwerkelijk in contact te komen en te blijven met je echte doelgroep.
Jaren geleden waren ‘like & win acties’ populair op Facebook. Je kon in no-time viraal gaan en een groot bereik ‘kopen’. Met als gevolg een groot aantal ‘fans’ op je pagina die je totaal niet bewust wilden volgen, enkel iets wilden willen.
Vandaag de dag zie je een vergelijkbaar fenomeen op LinkedIn. Om het algoritme te beïnvloeden worden twee tactieken veelvuldig ingezet:
1. Reageren met een ‘nietszeggend woord’ in de comments om vervolgens (9 van de 10 keer…) een nutteloos whitepaper te ontvangen via een DM.
2. WhatsApp groepen waarin berichten worden gedeeld met als doel dat iedereen elkaars berichten gaat liken en een opmerking plaatst.
Als je denkt een algoritme te slim af te kunnen zijn door deze voor de gek te houden, dan mis je het grotere plaatje: échte waarde ontstaat door echte interactie en betrokkenheid, niet door het najagen van oppervlakkige cijfers. Om die reden zie je gelukkig ook steeds vaker dat waardevolle content NIET meer achter een formulier staat. Dit heeft alles te maken met vertrouwen en wederkerigheid.
Conclusie? Focus je op verbinden in plaats van vergroten.
Wat heeft jouw voorkeur? 500 gepassioneerde fans die je gericht volgen en aanbevelen of 10.000 ‘fans’ die je volgen omdat ze ooit iets konden winnen of downloaden?