Robin.jobs
Bouwen aan een sterk Europees merk vanuit de kracht van ambassadeurs.

Internationale arbeidskrachten voor uitzendorganisaties in Nederland.

Robin helpt. Met meer dan 14 jaar ervaring in het werven van kandidaten uit heel Europa naar Nederland, Duitsland en België, heeft Robin de mensen, tools en expertise om kandidaten te helpen de perfecte baan te vinden. Jobexperts begeleiden kandidaten door het hele proces, van het selecteren van het juiste land tot je in het buitenland vestigen met een baan en huisvesting.

De beste keuze voor een toekomst in het buitenland.

Intensieve samenwerking op afstand vanuit een gedeelde visie voor de lange termijn.

Ooit begonnen als Qbis in Litouwen en ondertussen als Robin een Europese speler van formaat als het gaat om het zoeken en verbinden van buitenlandse arbeidskrachten aan Nederlandse werkgevers en uitzendorganisaties. Met een Nederlandse eigenaar aan het roer was Qbis al ambitieus. En die wilde verder kijken dan alleen de Baltische staten waarin Qbis tot een paar jaar terug actief was.

Een sterk merk: van Qbis naar Robin

Tegelijkertijd groeide het besef van het belang van een sterk merk en de wens voor een universele naam voor geheel Europa. Een concept waar mensen bij aan willen sluiten. Trots zijn om daar deel van uit te maken. Dat bleek onder andere al uit data en verschillende onderzoeken die we samen uitvoerden.

Een groot deel van alle mensen die via Qbis in het buitenland werkte, werd aanbevolen door vrienden of familie. En het mooiste van alles: die mensen werken gemiddeld ook nog eens langer in Nederland dan iemand die Qbis via Google of Facebook vond. Tijd dus om enerzijds het merk een boost te geven en anderzijds het ambassadeurschap continu te meten en stimuleren, als graadmeter voor groei.

Vanuit onze serious game (branding cards) hebben we de achterliggende merkwaarden en bijbehorend archetype in beeld gebracht. Als held die continu alles over heeft voor het vinden van de juiste connectie, streeft naar een bepaalde vorm van vriendschap en persoonlijk contact super belangrijk vindt was de basis gelegd voor een nieuwe merkstrategie.

Een voornaam als merknaam zou niet meer dan logisch zijn. Een naam die in alle landen bekend is. Een naam die zowel voor mannen als vrouwen mogelijk is. Een naam die niet zozeer op de voorgrond staat, maar meer een soort backup. Een sidekick. Een vriend. Iemand waar je op terug kunt vallen. Die er altijd voor je is.

Vanuit de superheldenbrainstorm kwamen we niet geheel toevallig op Batman en Robin. En laat Robin nu precies die sidekick zijn waar Qbis zich mee associeert. Het resultaat? Qbis werd Robin. En om het Europese karakter en de business waarin Robin opereert te benadrukken (er zijn namelijk al legio bedrijven die zich Robin noemen) is voor de domeinnaam en toevoeging .jobs gekozen.

Tussendoor assisteren we Robin continu bij het meten en optimaliseren van hun (e)NPS. Hoe dit exact in zijn werk gaat heeft CEO Johan van Zutphen in een van hun eigen blogs gedeeld, gekoppeld aan de transformatie die Robin de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

Lees het hele verhaal op de website van Robin.

“Twee jaar geleden liet Raaker mij kennis maken met de NPS methodiek. Ik had er nog nooit van gehoord. Twee jaar later is juist deze methodiek één van de belangrijkste pijlers binnen Robin geworden.”

Johan van Zutphen (CEO)

Onderscheidende ervaringen creëren en beloften waarmaken met feedback en NPS

Iedere drie maanden steken de verantwoordelijken binnen Robin samen met Raaker de koppen bij elkaar. Wij ondersteunen met enige regelmaat in het verbeteren van de beleving van kandidaten en klanten.

We kijken of we patronen kunnen herkennen in de feedback die we ontvangen. Voorbeelden van vragen die hieruit voortkomen zijn bijvoorbeeld: Wie zijn fan van de service van Robin en wie zijn ontevreden? Hoe kunnen we ook deze groep fan maken? Wat zijn de karakters van de fans die onze service positief ervaren en hoe kunnen we meer soortgelijke kandidaten bereiken en converteren met onze marketing?