ZIJN JOUW KLANTEN TEVREDEN?

Krijg inzicht in jouw klanten met een klanttevredenheidsonderzoek.

Wil jij meer tevreden klanten?
Ontdek waardevolle inzichten en actiepunten.

Krijg inzicht in de ervaring en beleving van jouw klanten met een klanttevredenheidsonderzoek.

Wat is een klanttevredenheidsonderzoek?

Hoe denken klanten eigenlijk over ons?
Wat doen we goed? En wat kan beter?
Wat zeggen ze tegen anderen? 
 
Interessante vragen waarop je het antwoord wil weten.
Een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) brengt de tevredenheid en ervaringen van klanten in kaart. Je kan waardevolle informatie verzamelen over hoe klanten denken over je producten, diensten en medewerkers. Welke punten worden door klanten gewaardeerd en waar liggen de pijnpunten.
Met een klanttevredenheidsonderzoek maak je duidelijk wat de behoeften, wensen en verwachtingen van jouw klanten zijn! Klanten voelen zich gehoord en voor medewerkers wordt duidelijk wat de mogelijkheden voor verbetering zijn.
Benieuwd naar de verhalen van onze klanten?
Laat je inspireren!

Waarom doe je een klanttevredenheidsonderzoek?

Met de inzichten uit het klanttevredenheidsonderzoek blijf je bouwen aan klanttevredenheid en klantbeleving.
Drie redenen wat een klanttevredenheidsonderzoek jou oplevert.

Ambassadeurs zijn 7x eerder bereid om je een misstap te vergeven.

Ambassadeurs hebben 5x meer kans op retentie.

Ambassadeurs bevelen je gemiddeld 3,5x aan bij anderen.

Omzet genereren
Een beter resultaat!
Tevreden klanten zijn essentieel voor elk bedrijf. Maar weet jij wat jouw klanten willen? Met de juiste inzichten verbeter je de klanttevredenheid en dat betekent betere bedrijfsresultaten voor jou!
Voor wie is een klanttevredenheidsonderzoek?
Voor iedereen die:
Waar wacht je op?

Starten met een klanttevredenheidsonderzoek

Voordat je begint, is het belangrijk dat je weet wat je wilt weten van je klanten. Zijn er doelen of bepaalde thema’s die je wilt meten? Dit stemmen we samen met jou af.
In elk klanttevredenheidsonderzoek meten we drie onderwerpen:
Algemene tevredenheid

De algemene tevredenheid van klanten in een cijfer.

Net Promotor Score

De mate waarin klanten je al dan niet zou aanbevelen.

Oorzaakanalyse

Welke categorieën hebben de meeste prioriteit voor een hogere tevredenheid? Categorieën die je kan meten zijn: medewerkers, producten en diensten, service en advies, communicatie en prijs-kwaliteit.

De Net Promotor Score (NPS) is een bekende methode om de tevredenheid en loyaliteit van klanten te meten. Door het stellen van één vraag, kan een getal worden berekend (de NPS). De vraag: ‘’Zou je ons op basis van jouw ervaring aanbevelen bij relaties, collega’s of vrienden?’’
Klanten geven een score tussen 1 en 10. De NPS-score wordt berekend door het percentage criticasters (1 tot 6) te verminderen op het percentage promotors (9 en 10).
Benieuwd naar onze aanpak van de NPS? Bekijk deze korte video.

Welke onderzoeksmethode gebruik je?

Er zijn twee onderzoeksmethodes voor klanttevredenheid: kwantitatief en kwalitatief onderzoek. We nemen van elk type de kenmerken door, zodat je kan bepalen welke methode het beste past bij jouw klanten en bedrijf.
 
Door zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek te doen, ben je in staat om een completer beeld te krijgen van de klanttevredenheid. 
Kwantitatief onderzoek
Kwantitatief onderzoek is de perfecte methode als je een groot aantal klanten wilt vragen en veel informatie nodig hebt. Onderstaand onze methode van kwantitatief onderzoek:
Onderzoeken
1. Online klantonderzoek
Dit is een online vragenlijst met 11 vragen en een invultijd van ongeveer 10 minuten. Je stuurt een gepersonaliseerde uitnodiging per e-mail naar klanten met een link naar de vragenlijst. De vragen worden op maat gemaakt voor jouw organisatie. Uiteraard met onze kennis en ervaring van eerder afgenomen onderzoeken. 
Klanttevredenheidsonderzoek
2. Klantdata verzamelen
Jullie als bedrijf verzamelen dagelijks veel informatie van klanten. Informatie zoals verkoopdata, gemiddeld aankoopbedrag, woonplaats en herhaalaankopen. Dit geeft inzicht in je klanten en hun gedrag. En daar wil je iets mee doen!
 
Maar waar begin je? Hoe haal je er inzichten uit? Wij hebben de oplossing voor jou!
Een instapklare tool die je verschillende voordelen oplevert:
Kwalitatief onderzoek
Met kwalitatief onderzoek ga je op zoek naar diepgaande inzichten. Het is een kleinschalige en gerichte vorm van klanttevredenheidsonderzoek. Je krijgt inzicht in de ervaringen, motieven en emoties en maakt inzichtelijk van wat leeft bij klanten. Waarom dingen zijn, zoals ze zijn. De twee methodes van kwalitatief onderzoek die wij toepassen zijn:
1. Diepte-interviews
Dit is een gesprek van ongeveer één uur tussen een klant en een interviewer. Voor het interview hebben wij ongeveer 20 open vragen. Doordat we doorvragen, ontdek je nieuwe oorzaken en aspecten. Een diepte-interview is geschikt om ideeën en opvattingen over een bepaald onderwerp te achterhalen.
2. Klantenpanel
Met een klantenpanel gaat een groepje van vijf tot tien klanten tegelijk met elkaar over een onderwerp in gesprek. We doen dit onder leiding van een gespreksleider. De gespreksleider zorgt ervoor dat de discussie soepel verloopt en dat alle vastgestelde onderwerpen besproken worden. Een klantenpanel is geschikt om klanten mee te laten denken over een onderwerp. Het voordeel is dat klanten in een groepje elkaar inspireren.
gastenpanel-zusje
Klantenpanel bij 't Zusje

Wil jij inzichten van klanten direct
omzetten naar concrete acties?

Met onze serious game ‘Wat is jouw Raaker?’ kom je samen met jouw team op de leukste manier tot originele ideeën. Door met elkaar het gesprek aan te gaan over klantgerichtheid, word je je bewust van wat een positieve klantbeleving kan betekenen. En hoe je het verschil kan maken voor jouw klanten!
Klanttevredenheidsonderzoek

Rapportage van de resultaten

Een klanttevredenheidsonderzoek levert veel inzichten op. Wij bundelen de belangrijkste inzichten en acties in een duidelijke en korte presentatie, zodat je de resultaten in één oogopslag kan bekijken. We maken filters en kijken naar interessante vergelijkingen zoals type klant en jaartal.
 
We geven concrete aanbevelingen, zodat jij kunt blijven bouwen aan het verbeteren van klantervaringen. Naast de presentatie kan je voor meer verdieping alle onderzoeksresultaten bekijken in een Excel bestand. Van de diepte-interviews ontvang je een transcriptie en opname.
Welke onderzoeksmethode past het beste?
Welke methode het beste past bij jou hangt af van jouw vraag (wat wil je meten?) en het aantal klanten dat je wilt vragen voor het onderzoek. Ben jij benieuwd naar de beste klanttevredenheidsonderzoek methode voor jou? Bel of mail ons.

Hoe pak je het aan?

Vier stappen voor een klanttevredenheidsonderzoek:
Doel

Om een klanttevredenheidsonderzoek succesvol te starten, is het belangrijk dat er een duidelijk doel is. Welke onderwerpen zijn belangrijk voor jullie organisatie en hoe kunnen we daar inzichten voor verzamelen? Samen met jullie bepalen we welke methode het beste bij jullie doel past.

In gesprek

We gaan in contact met klanten. Deze stap bestaat uit drie onderdelen: opzetten van de vragenlijst, versturen van de uitnodiging en de eerste inzichten en resultaten analyseren. Goed om te realiseren dat klanten tijd investeren en daar iets voor terug verwachten.

Inzichten

In deze stap ontvang je de inzichten in een rapportage. Om je collega’s bewust te maken is het belangrijk om de resultaten te presenteren aan het team. En vergeet niet de inzichten en acties te delen met klanten.

Concrete acties

Een klanttevredenheidsonderzoek is pas effectief als je de resultaten gebruikt om te verbeteren. Welke acties ga jij oppakken? Hoe zorg je dat je resultaten opvolging krijgen? Wij helpen je samen met jouw team de inzichten om te zetten naar concrete acties.

Ons advies is om de tevredenheid van klanten regelmatig te meten. Zo houd je de tevredenheid in de gaten en kan je bijsturen waar nodig. Afhankelijk van je product en klantenbestand bepalen we samen op welke momenten jij het beste een klanttevredenheidsonderzoek kan uitvoeren.

Al 21 andere bedrijven gingen je voor!

Carl VANDEPUNT

Carl - Video marketeer

"Het klantonderzoek, door Raaker is een effectief middel om inzicht te krijgen in de relaties met je klant, hoe ze je beoordelen, aanbevelen én het geeft prachtige tips en verbeterpunten."

logo VANDEPUNT

Doe de check!

Zeg jij CHECK op één of meer van deze punten?
Ga dan aan de slag met een klanttevredenheidsonderzoek.
Online vragenlijst

€ 2.000,-
/vanaf

  • Opzet
  • Uitnodiging
  • Vragenlijst
  • Resultaten
Diepte-interview

€ 500,-
/per interview

  • Voorbereiding
  • Vragenlijst
  • Transcriptie
  • Resultaten
Klanten-panel

€ 1.250,-
/vanaf

  • Voorbereiding
  • Vragen
  • Gespreksbegeleiding
  • Resultaten
Wij helpen je graag bij het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek binnen jouw bedrijf. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bel ons op 0413 – 783 321.

Ik wil mijn klanten écht beter leren kennen!

Wij helpen je graag verder.
 
Neem contact met ons op door een e-mail te sturen naar rob@raaker.nl of ons te bellen op 0413-783321 voor meer informatie.